شرایط استخدام بازاریاب

جذب بازاریاب برای هر کسب‌وکار یک دغدغه محسوب می‌شود و متقابلاً شرایط و نحوه فعالیت برای یک بازاریاب اهمیت دارد. در شرایطی که در عمده کشورهای جهان و بازارهای بین‌المللی، بازاریابی و یا فروشندگی شغلی با پرستیژ و جایگاه اجتماعی در بین مردم محسوب می‌شود؛ اما این نوع فعالیت‌ها در جامعه ما جایگاهی شایسته ندارد و در سال‌های اخیر نیز بر شدت آن افزوده شده است. دلیل چیست؟ چرا عنوان "بازاریاب" بسیاری را فراری می‌دهد و یا فعالین این رشته، از گفتن آن اِبا دارند؟ البته ظهور فعالیت‌هایی نوظهوری مانند بازاریابی شبکه‌ای(که در جای خود بحثی مفصل و چالشی را می‌طلبد.) شاید از منظر فعالین این رشته در مقابل نگاه عمومی به مقوله بازاریابی باشد؛ اما کماکان "بازاریاب" و "بازاریابی" جایگاه واقعی و درخور را در کسب‌وکارها و جامعه ما پیدا نکرده است. این در حالی است که بازاریابی، مقدمه بسیار بااهمیت و استراتژیک فرآیندهای فروش کلیه بنگاه‌های اقتصادی، کسب‌وکارها و حتی استارتاپ‌هاست.

در توضیح علت این معضل در فضای کسب‌وکار که دلمشغولی بسیاری از مدیران است، شاید بتوان "شرایط استخدام بازاریاب" و موقعیت شغلی بازاریابی را از مهم‌ترین دلایل برشمرد. به خاطر می‌آورم شرکتی بازرگانی که واردات اقلامی را بر عهده داشت، بازاریاب حرفه ای آماده به کار در تهران از اولویت‌های استخدامیش بود و چون برای این نیازمندی به مشکل برخورده بود، طی تماسی تقاضای مشاوره و رفع این مسأله را داشت. هنگامی که فرآیندها و سیستم کاری این مجموعه را با همکاران بررسی کردیم، متوجه شدیم نه تنها در عنوان که در شرایطی محیطی و پرداختی نیز، تیم بازاریابی در پایین‌ترین جایگاه شرکت قرار دارد. منصفانه خود را جای فردی بگذاریم که می‌خواهد در این سیستم زمان و وقت خود را بگذارد: آیا حاضر به همکاری هستیم؟ قطعاً پاسخ مثبت نیست.

آموزش بازاریابی | بازاریابی | آموزش بازاریابی اینترنتی | مشاوره مدیریت | مشاور بازاریابی

بازاریاب آماده به کار
بازاریاب‌ها در فضای کسب‌وکار به سه دسته تقسیم می‌شوند:

1) افراد حرفه‌ای و متخصص
این دسته از ابتدایی‌ترین فعالیت‌های بازاریابی در سطح کوچک، رزومه کاری خود را شروع کرده و تا به امروز نیز در آن فعال بوده‌اند. چنین افرادی نیاز به آموزش یا فراگیری اصول ابتدایی بازاریابی و ارتباطات را ندارند، چون به خوبی از چالش‌های مسیر مطلع و آگاه هستند.

2) افراد مبتدی و تربیت‌پذیر
این گروه مورد نیاز عمده کسب‌وکارهایی هستند که نیاز به بازاریاب و یا تیم بازاریابی دارند؛ اما کسب‌وکارها باید به این نکته توجه داشته باشند که آیا می‌توانند افرادی که ارزش سرمایه‌گذاری را دارند، به خوبی تشخیص بدهند؟ مهم‌ترین چالش مجموعه‌ها همین مسأله است:
- شرکت خدمات کامپیوتری، مهندسینی را به عنوان بازاریاب استخدام می‌کند که علاقه‌ای به این حوزه ندارند؛
- شرکت خدمات شبکه و طراحی نرم‌افزار، بازاریاب‌هایی را به کار می‌گیرد که آموزش پذیر نیستند؛
- استخدام بازاریاب مواد غذایی با فرآیندی کاملاً نادرست صورت می‌گیرد؛
- تنها ملاک استخدام بازاریاب اینترنتی، دسترسی نیرو به کامپیوتر و اینترنت است!

3) افراد نامناسب
این مجموعه از افراد اُصولاً برای بازاریابی نه آفریده شده‌اند و نه قابلیت سرمایه‌گذاری توسط صاحبان کسب‌وکارها را دارند؛ و دقیقاً استخدام و بکارگیری این افراد، سبب هدررفت منابع مادی و غیرمادی شرکت‌ها(به ویژه زمان) می‌شود.

شرایط استخدام بازاریاب
برای استخدام بازاریاب و تشکیل یا تکمیل تیم بازاریابی، به موارد زیر دقت شود:
1) منابع و فرآیندهای بااهمیت در پروسه بازاریابی و فروش را مشخص کنید؛
2) فعالیت بازاریابی سایر رقبا را با کمک متخصص توسعه بازار تحلیل کنید؛
3) مُدل پرداخت درستی را برای بازاریاب‌ها تنظیم نمایید؛ این مسأله بسیار بااهمیت است، چرا که اگر خوب پرداخت نکنید، خوب نمی‌فروشید!
4) برای توانمندی افراد با توجه به جنس فعالیت خود اهمیت ویژه‌ای قائل شوید؛
5) از استخدام افراد بدون در نظر گرفتن پارامترهای اشاره شده پرهیز نمایید؛
6) تیم تشکیل شده را با آموزش‌های تخصصی برای فعالیت آماده سازید.

شرایط استخدام بازاریاب دیگر مانند گذشته نیست. اگر تصور نماییم به صرف یک آگهی در نیازمندی موفق به جذب بازاریاب توانمند می‌شویم، کاملاً در اشتباه هستیم. استخدام بازاریاب در محیط پررقابت امروز، از آیتم‌های مختلفی از قبیل فعالیت رقیبان، تبلیغات، برندینگ، جایگاه‌سازی، اصول بازاریابی، تحقیقات بازار و توسعه راه‌های ارتباط با مشتریان تأثیر می‌پذیرد. یک شرکت بازاریابی در اصفهان و یا در تهران نباید تصور کند چون در یک کلانشهر قرار دارد، می‌تواند این نگاه و فرآیند را از پروسه حذف کند، چرا که بسیاری از صرفه‌جویی‌های به ظاهر مالی، خسارت‌های بزرگی را در کل فرآیند بازاریابی با خود به همراه می‌آورند: خسارت‌هایی که حتی منجر به نابودی کامل کسب‌وکارها می‌شود.

منبع این نوشته : منبع
بازاریاب ,بازاریابی ,استخدام ,افراد ,فعالیت ,شرایط ,استخدام بازاریاب ,شرایط استخدام ,می‌شود شرایط ,شرکت خدمات ,عنوان بازاریاب ,شرایط استخدام